1. téma: Základní kategorie, úvod do dějin oboru, prameny a literatura.
Úvodní slova Dušana Třeštíka výstižně uvádějí „naše“ téma: navzdory nepřehlédnutelnému odklonu od „v domácím pozitivismu zakotvených“ událostních dějin, jimž se vyznačovalo především první desetiletí po listopadu 1989, nemáme stále jasno, co píšeme či chceme psát: kulturní dějiny? dějiny každodennosti? dějiny všedního dne? Skloňujeme i odmítáme dějiny mentalit – co do nich ale vlastně patří? Podvědomě cítíme, že nám nejde ani o politické, ani hospodářské, vlastně ani o sociální dějiny, dokážeme ale vysvětlit, co skutečně jsou kulturní dějiny? O těch se v českých zemích dlouho nediskutovalo: výjimkou byly Třeštíkovy studie[1] či debata, jež proběhla na stránkách časopisu Kuděj, který už svým podnázvem Časopis pro kulturní dějiny pozvedl hozenou rukavici. S „kulturou jako tématem a problémem dějepisectví“ se snaží vyrovnat druhý svazek brněnské Edice Země a kultura ve střední Evropě.[2] Snad je skutečně jistá zmatenost pojmů důsledkem „historického nihilismu" v našich krajích panujícího, historicky zakořeněné české nedůvěry k metodologii: metoda je sekundární, zatímco primární je téma, neboť to v sobě vhodnou metodu obsahuje.[3] Arbitrární používání pojmu kulturní dějiny či kulturní historie v odborném historiografickém diskursu nelze nevidět, české země v tom ovšem nejsou samy, jak dokládá jinak nesporně inspirativní práce Georga G. Iggerse Dějepisectví ve 20. století.[4]
Tomáš Rataj shrnuje dosavadní postoje českých historiků naznačující několik přístupů k určení kategorie kulturních dějin:
- kulturními dějinami je vše, co se neurčitým způsobem vymezuje vůči sociálním dějinám;
- kulturní, stejně jako sociální dějiny, odmítají rankovský pozitivismus, přičemž sociální dějiny tíhnou k makrohistorii, kulturní k mikrohistorii;
- kulturní dějiny označují moderní badatelské přístupy, které naplno „propukly“ počátkem devadesátých let.[5]
Kulturní dějiny jsou historiografickým pojmem zpětně reflektujícím posuny dominantního historického paradigmatu, tématem či souborem témat, žánrem historické tvorby. Zapeklitou situaci nijak neusnadňuje skutečnost, že do klubka slov, s nimiž žonglujeme, přistupují další pojmy, které kulturní dějiny (vymezené způsobem číslo tři) většinou integrují: historická antropologie, mikrohistorie, dějiny každodennosti.
Začněme pokusem objasnit základní pojmy.
Kategoriím KULTURA, KULTURNÍ DĚJINY, HISTORICKÁ ANTROPOLOGIE, DĚJINY MENTALIT A KAŽDODENNOSTI se budeme věnovat v dalších přednáškách a seminářích, začněme tedy pojmy zdánlivě samozřejmými.
POZITIVISMUS:
Četba: Bedřich LOEWENSTEIN: K některým zdrojům české filozofie dějiny 19. století, Dějiny, teorie, kritika, 1, 2004, s. 9 – 29 (s. 9, 10-11, 12-13, 14-15, 16-17, 18-19, 20-21, 22-23, 24-25, 26-27, 28-29)
Dnešní přednášku jsme uvedli slovy českého historika Dušana Třeštíka. Dokážete si vybavit jeho základní práce a jeho přínos české historiografii a společenskému myšlení?
[1] Naposledy Dušan TŘEŠTÍK: Češi a dějiny v postmoderním očistci. Praha 2005, především s. 19 - 46.
[2] Tomáš BOROVSKÝ, Jiří HANUŠ, Milan ŘEPA: Kultura jako téma a problém dějepisectví. Brno 2006, srov. především studie M. Řepy, M. Kučery, J. Štaifa a D. Tinkové.
[3] Tomáš RATAJ: Mezi Zíbrtem a Geertzem. Úvaha o předmětu kulturních dějin. Kuděj, s. 142 -158, zde s. 142.
[4] Georg G. IGGERS: Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha 2002.
[5] RATAJ: Mezi Zíbrtem a Geertzem s. 146.