Univerzita Pardubice vás zve do své galerie přímo v kampusu. Pod názvem GU: je moderní prostor připravený vystavovat kvalitní umělce z České republiky i ze zahraničí.
Vstup zdarma.
Galerii Univerzity Pardubice podporuje Statutární město Pardubice.
O autorce
Anna Neborová - Fragmenty
Postprodukce fotografických obrazů jako východisko pro následné malování je stěžejním rysem postupu Anny Neborové. Fotografuje předměty, kterými je obklopena ve svém bytě a které niterně zná. Zpočátku to byly figurky dřevěných koníků, zátiší s květinami ve vázách, jednotlivé kusy oblečení z autorčina šatníku, od malých stuh a korálků přes rukavice a spodní kalhotky až po šaty, punčocháče nebo kabáty. Následovaly motivy z ateliéru, části přes sebe naskládaných obrazů nebo jen samotný blindrám, a pak také kulaté kalíšky s terpentýnem, kam se otírají štětce s barvami, a ty v nich vytvářejí náhodné rozpité kompozice. Největší objem obrazů ovšem tvoří motivy skleněných a porcelánových váz. Podle svých vlastních slov sbírá Neborová tyto artefakty odjakživa, v jejím bytě jste obklopeni úctyhodnou sbírkou tvarů a typů krásných váz a porcelánových sošek. Ty se staly zásadním podnětem a inspirací k rozvíjení zájmu o průhlednost, průsvitnost, lesky, světlo, nebo posuny a deformace, které se při pohledu skrz sklo objevují.
Úpravou fotografií na počítači s různými filtry vznikají někdy i nepředvídané podoby přetransformovaná fotografie výchozího motivu. Zajímavé rozostření a posun k abstrakci z nich dělá nejednoznačné obrazy, kdy se mnohdy jen vzdáleně odkazují k výchozí fotografii, nebo jsou již zcela oproštěné od rozeznatelné reality a fungují jako čistě abstraktní malby, a pouze název naznačuje na co se díváme. Autorka tak pracuje s meta-realitou digitálního média, maluje virtuální realitu přetvořených fotografií skutečnosti. Digitálně extrahuje motiv na jakýsi průhledný, neuchopitelný esenciální skelet. Jde o misku s terpentýnem nebo talíř s jídlem? Obrazy s názvy Fragmenty sice poukazují na nějakou část reality, ke konkrétnějšímu rozpoznání ovšem nepomohou. Většinou jde o rozklad předmětů do abstraktní skrumáže ohraničených plošek, dalo by se říci amorfních kaluží barev, ve kterém je zakoušena naše obrazotvornost a snaha zkoumat či rozpoznat co vlastně vidíme. To ovšem nemusí být nutně cílem. Můžeme se kochat křehkou krásou projasněných obrazů bez nutnosti přijít na kloub co znázorňují. Postprodukce v počítačových aplikacích a programech napomohla vytvořit nezvyklé, fotogenické korekce původní reality, a jejím precizním přemalováním s další možností schematizace a syntézy maluje Neborová svébytné obrazy obrazů obrazů, které levitují na tenké hraně dvojznačné předmětnosti a abstrakce.
Tomáš Lahoda
Anna Neborová *1968
Studia
- 1987-1994 – Akademie výtvarných umění, malba (profesoři J. Ptáček, J. Sopko, B. Dlouhý)
Samostatné výstavy
- 2022 - "Průhledy" Městská galerie Říčany
- 2022 - "The elusive touch of light” (s David John Haydon), Go-Green-Art Gallery, Curych
- 2022 - "Sni za mě", Galerie Petr Novotný, Praha
- 2022 - "Křehká deformace", Výstavní síň Sokolská 26, Ostrava
- 2021 - "Stíny protisvětla", Trafo Gallery, Praha
- 2021 - "Výloha", Galerie Ferdinanda Baumanna, Praha
- 2019 - "Blízké přízraky", Galerie Petr Novotný, Praha
- 2017 - "Nadosah", Galerie Petr Novotný, Praha
- 2015 - "anna /dechem"(se studiem Dechem), Galerie villa Pellé
Skupinové výstavy
- 2021 - "T 9-2-7 Jednota v rozmanitosti", Trafo Gallery, Praha
- 2021 - "Middle of Europe! Collett Prague/Munich", GAD - Giudecca Art District Venice, Benátky
- 2021 -"Zarovnáno na spodní hranu obrazu", Galerie Jelení, Praha
- 2012-"Současná česká malba", galerie NTK, Praha
- 2007 – „Resetting - Jiné cesty k věcnosti“, Galerie hl. města Prahy, Městská knihovna