Univerzita Pardubice dlouhodobě usiluje o budování přívětivého a inspirativního prostředí pro své zaměstnance, zaměstnankyně a studující, prostředí, jež nabídne všem členům a členkám univerzitního společenství pocit podpory a bezpečí a umožní jim tak naplno rozvíjet jejich potenciál.
Toto úsilí je vtěleno do konceptu SAFE UPCE, který slouží jako zaštiťující pojem pro problematiku sociálního bezpečí. Koncept SAFE UPCE v sobě integruje témata z oblasti standardů etického chování, péče o studující a zaměstnance či problematiku nediskriminace a rovných příležitostí.
Koncept SAFE UPCE má nejen tematizovat myšlenku sociálního bezpečí v univerzitním prostředí, ale především ji integrovat do chodu Univerzity Pardubice, jakožto jednoho z klíčových předpokladů pro její budoucí rozvoj. V jeho rámci Univerzita Pardubice deklaruje svůj jednoznačně odmítavý postoj ke všem projevům neetického chování, včetně projevů diskriminace, šikany, agrese či jiných forem útlaku, a naopak se hlásí k hodnotám jako jsou respekt vůči druhým, vzájemná podpora a sounáležitost, otevřenost, kolegialita či tolerance.
Koncept plynule navazuje na řadu aktivit, které Univerzita Pardubice v minulých letech realizovala v oblasti tzv. péče o lidské zdroje či v oblasti genderové rovnosti. Čerpá inspiraci z myšlenky sociálního bezpečí v univerzitním prostředí,1 která byla teprve v nedávné době převzata do českého akademického prostoru na základě inspirace ze zahraničních univerzit.
V letech 2022 - 2023 Univerzita Pardubice participovala na centrálně rozvojovém projektu, řešeném ve spolupráci téměř všech vysokých škol v ČR. V jeho rámci bylo sociální bezpečí definováno jako „integrální součást snahy o vytvoření bezpečného, férového a etického akademického prostředí za účelem nejen minimalizace (starých a nových) nerovností v šancích, ale i za účelem s touto minimalizací spojené maximalizace akademické svobody a plnohodnotného rozvoje talentů při studiu.“2
Od roku 2024 je Univerzita Pardubice zapojena do Programu podpory rozvoje oblasti vysokého školství s názvem Strategie rozvoje lidských zdrojů pro roky 2024-25, kde se opět ve spolupráci s dalšími českými vysokými školami zaměřuje na řadu zásadních témat, např. na problematiku rovného odměňování či podporu work-life balance zaměstnaných.
1 Sociální bezpečí lze například definovat jako „ideální stav prostředí, ve kterém je chování a jednání všech přítomných přirozeně vedeno principy kolegiality, integrity, rovnosti, respektu, otevřenosti a pozornosti k ostatním a kde jakákoliv forma nežádoucího chování, zastrašování, agrese, šikany nebo diskriminace je považována za nepřijatelnou, a to bez ohledu na to, zda se jedná o studentky a studenty nebo zaměstnankyně a zaměstnance.“ Zdroj: Universiteiten van Nederland (2019). Statement sociale veiligheid binnen onze universiteiten: voor een veilige, open en respectvolle sector. Citováno z https://www.vsb.cz/magazin/cs/detail-novinky/?reportId=45571&linkBack=%2Fmagazin%2Fcs%2Findex.html
2 Více o projektu na https://www.akademickaetika.cz/o-projektu/