Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Galerie univerzity: Tomáš Lahoda - I think, therefore I am
-
Galerie Univerzity Pardubice, Studentská 519 kontakt

Univerzita Pardubice vás zve do své galerie přímo v kampusu. Pod názvem GU: je moderní prostor připravený vystavovat kvalitní umělce z České republiky i ze zahraničí.

Vstup zdarma. 

Galerii Univerzity Pardubice podporuje Statutární město Pardubice.


O autorovi

Tomáš Lahoda

Název výstavy přebírá reklamní slogan módní značky Moschino: Myslím, proto jsem (I think, therefore I am). Tomáš Lahoda zde prezentuje dvě souběžné série Ad Paintings a Neo-Geo. Série Ad Paintings, nazvaná podle slova ad (advertisement = reklama), je inspirována světem reklam na parfémy (nebo jiné tzv. accessories, tedy módní doplňky, jako jsou brýle, boty, kabelky apod.) v trendových magazínech. Série reflektuje metastázi kultury, kde důraz na vystavování aury spotřebního zboží vyprazdňuje objekty a předměty od jejich skutečné hodnoty a etabluje je jako materializované manifestace přání, tužeb a snů. Síla atrakce, instalování, aranžování, vizuální manipulace, to vše je součástí spektáklu přitahování, vytváření tužeb a očekávání. Samotná prezentace - aura - je důležitější než to co je prezentováno. Reklamy s eroticky laděnými obrazy žen prodávají vše, od aut po kartáčky na zuby. S touto strategií operují i obrazy série Ad Paintings, které jsou apoteózou toho, co se snaží svět spotřeby nabízet – absolutní krásu, ideál stále nového, mladého, konzumovatelnou dokonalost. Názvy obrazů podle parfémů jako Passion, Narcisse, Pleasure, Promese, So Magic! reprezentují výmluvný repertoár syntetického hedonismu. Gucciho Rush, Armaniho Sensi, Attraction od Lancome nebo Opium od Yves Saint Laurenta se tak mění v bizarní, psychedelickou narcisistní toaletu v pokřiveném zrcadle dnešního světa. „Lahoda atakuje zrak přímými barvami a celkovou výtvarnou přemrštěností. Reminiscence na pop-art tak zasazují Ad Paintings do uměleckohistorických souvislostí.“  (J. Ptáček). „Společně s velkým kritikem současné společnosti, kterým je Gill Lipovetsky, odhaluje Lahoda základní rysy „nového člověka“: hédonismus, individualismus a narcismus.“ (O. Jerman).

Práce s dekonstrukcí textu a obrazu je dále rozvíjena v sérii Neo-geo. Série představuje slibné a podmanivé existující reklamní slogany na různé produkty, od pojištění, přes automobily až po módní značku nebo známý likér a přetavuje je do rozpadající se tříště shluků jednotlivých písmen v téměř nečitelných kompozicích ve stylu neo-geometrických abstrakcí. Sdělení sloganu se rozpouští v jakémsi deliriu grafického designu. Halucinogenní pop-artová forma série připomíná východiska v téměř nečitelných psychedelických textech rockových plakátů z 60. let. Reklamní slogany jako Kvalita sbližuje (Jagermeister), Myslete na budoucnost (Generali), Playtime is over (Čas her skončil – Peugeot) vytržené z kontextu původně propagovaného produktu tak dostávají v obrazech jiné významy. Záměrná obtížnost dešifrovat tyto emotivně laděné reklamní slogany je ovšem zároveň obsahově vyprazdňuje a posouvá do mihotavé formální geometrické abstrakce.

Tomáš Lahoda / Ursula Panhans-Bühler