Published: 21.12.2018
Studentka třetího ročníku managementu a marketingu na Fakultě ekonomicko-správní naší univerzity vymyslela nový likér. Kombinace chutí je natolik unikátní, že se ji jedna z největších likérek v zemi rozhodla vyrábět. Ten likér je jako takové moje dítě. „Cítím velkou zodpovědnost za to, jak vše dopadne, jestli to nebude průšvih,“ říká Aneta Abelová v rozhovoru pro univerzitní zpravodaj.
Co se musí stát, aby člověk dostal šanci vymyslet likér?
Netuším, protože já jsem se k tomu dostala jako slepý k houslím. Dělala jsem brigádu v jedné reklamní agentuře, nejprve to byly průzkumy trhu a pak jsem dostala zakázku od prostějovské firmy Palírna U Zeleného stromu. Agentura nás vyzvala, abychom zkusili něco vymyslet. Řekla jsem si, že je to jen chvilka zamyšlení, nic za to nedám. Tak jsem se do toho pustila, a se mnou dalších 200 lidí.
Jak se vymýšlí likér?
Měli jsme se pokusit navrhnout, co by v likéru mělo být kromě alkoholu. Přesné složení po technologické stránce ne, ale spíš to, jaké chutě a třeba i vůně by měl obsahovat, jak by se měl jmenovat a jak ho prezentovat.
A z těch dvě stě lidí vybrali právě váš návrh?
Udělala jsem vlastně tři návrhy. Držela jsem se chutě mého oblíbeného Jägermeisteru, který si jako studenti často mícháme s RedBullem a chtěla jsem být strašně seriózní. Do jednoho mého likéru jsem použila kombinaci pomeranče, máty a čokolády, takovou vánoční chuť. Ve druhém měly zase plavat kousky zlata. Ale ani jeden nakonec neuspěl. Bylo to jako v pohádce. Vyhrál ten třetí.
Taky seriózní likér?
No právě vůbec. Třetí návrh jsem udělala ve zbytku času. Jen jako úlet, recesi, střelenost. I proto to byl pro mě pěkný šok. Vůbec jsem nečekala, že právě tento ulítlý návrh uspěje. Nemůžu v tuto chvíli bohužel ještě mluvit o tom, jaká v něm bude kombinace chutí, ani jaký bude mít název, protože se právě v takové podobě a složení začne vyrábět a likérka ho na jaře oficiálně představí. Do té doby je to tajemství.
Prozraďte alespoň třeba to, jaký pocit vám likér připomíná?
Je v něm sladké ovoce, které každý zná, ale k tomu ještě jiná tajná ingredience. Nic podobného na českém trhu není. Je to tak trochu jako kousnutí při polibku.
Kdo rozhodl o tom, že právě váš návrh zvítězil?
Všechny návrhy posuzovala nejprve odborná porota, která pustila dál několik nejlepších. Úspěšné kombinace šly na imaginární burzu, kde vzorek lidí obchodoval s akciemi likérů. Všechny začaly na jedné akcii, ale můj třetí likér narostl nejvíc a byl o něj nakonec extrémní zájem. Pak se likérka rozhodla, že ho chce vyrobit.
To je pro studentku managementu a marketingu skvělá zpráva, také dobrá zkušenost.
Ano, protože firma se mnou celý rok komunikuje. Jsem u všech postupných kroků a příprav před uvedením do výroby. Bavíme se detailně o složení, ptají se mě na názor u designu nebo na plánovanou propagaci. Chtěla jsem na toto téma napsat bakalářskou práci, ale je to tak dlouhý proces, že bych nestihla termín odevzdání. Určitě ale zkušenosti využiju u magisterské práce.
Budete chtít po studiu pokračovat v tomto oboru?
Nemyslím, že se stanu návrhářkou likérů. Budu sice vystudovaná manažerka, ale nedovedu si představit, že bych celý život seděla v kanceláři. Vím, že se musím snažit. Budu muset být hodně dobrá, protože v mém oboru je velká konkurence. Snila jsem vždycky o tom, že budu manažerkou nějaké hudební kapely nebo divadla. To bych ale musela mít velkou kliku, abych našla novou kapelu, která se chytí.
Kdybyste si mohla vybrat kapelu, která by to byla?
Die Happy s Martou Jandovou. Ale kdyby byly volné Chinaski, taky bych se nezlobila.