Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

default alt upce

Běžné veřejné knihovny si mohou nechat spočítat svou vlastní efektivnost. Dokáží zjistit i návratnost veřejných investic, které do nich jejich zřizovatelé vkládají. Pomáhá jim v tom speciální metodika, za níž stojí docent Jan Stejskal z Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice se svým týmem. A na základě ní získávají svůj certifikát, který má na padesát z nich.

„Byla to vlastně forma poptávky po ekonomické studii. Zjistili jsme, že tato oblast je značně neprobádaná a skýtá řadu zajímavých vědeckých otázek. Vznikl tak mnohaletý mezinárodní výzkum, jehož výsledky jsou publikovány v renomovaných světových časopisech,“ popisuje začátky studie o efektivnosti knihoven doc. Ing. Jan Stejskal, Ph.D., z Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice a zároveň přiznává, že bez partnera a spolupráce s aplikační sférou by podobný výzkum vůbec nevznikl. Partnerem se pro něj stala Městská knihovna v Praze, jejíž ředitel Dr. Tomáš Řehák s myšlenkou aplikovat ekonomické přístupy hodnocení efektivnosti na knihovnu přišel.

Výzkum a veškeré aktivity financovalo Ministerstvo kultury, které o metodiku projevilo velký zájem. „Se zpracováním metodiky pomohli také odborníci z Ekonomické fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Zpracovali jsme vědeckou monografii, která popisuje celou metodologii, provádí důkazy a odůvodňuje jednotlivé postupy. Publikovali jsme v ní první výsledky ekonomických hodnocení na pilotním vzorku knihoven v Praze, Táboře, Kutné Hoře a Uherském Hradišti,“ doplňuje docent Stejskal. Se získáním dat tisíce respondentů pomohla sociologická agentura Sociores.

„Princip analýzy efektivnosti je zcela prostý, až triviální. Poměřují se vstupy, tj. explicitní a implicitní náklady instituce, a výstupy, tedy knihovní služby. Oboje je třeba kvantifikovat, vyjádřit ve společných jednotkách a míra efektivnosti je na světě. Netriviálním a zcela zásadním problémem je však ocenit ony výstupy – tedy kupříkladu ocenit návštěvu jedné knihovny nebo vypůjčení jedné knihy z regálu. K tomu je třeba znát subjektivní vnímání užitku, který získávají spotřebitelé, tedy čtenáři nebo návštěvníci knihovny. A tady začínají potíže,“ popisuje úkoly i úskalí metodiky docent Stejskal. „Užitek, který získávám coby čtenář tím, že jsem si mohl z veřejné knihovny půjčit knihu, není vůbec jednoduché vyjádřit. K tomu slouží řada vědeckých postupů, které jsme museli nejprve velmi pečlivě prozkoumat, vyzkoušet a poté pilotně mnohokrát ověřit. Teprve poté jsme dostali výsledky, které mohou být v konkrétních analýzách použity.“ Postupným zkoumáním navíc neustále naráží na nové a nové problémy, které musí řešit. Jednou z typických obtíží je proměnlivost ocenění služeb v čase. Při opakovaných průzkumech totiž zjišťují, že se vnímání spotřebitelů liší a význam knihoven a jejich služeb se nepatrně snižuje. I to se odráží ve výsledné míře efektivnosti knihoven.

Obecný postup výpočtu ekonomické efektivnosti se dá aplikovat také na široké spektrum veřejných služeb. Každý typ veřejné služby však vyžaduje specifický způsob, jak ocenit vnímané užitky spotřebitelů. Navržená metodika sice problematiku mapuje a ukazuje, jak postupy aplikovat i jinde, ale tým chce v rámci výzkumu i v dalších letech zůstat v prostředí veřejných knihoven. „Zjistili jsme totiž, že vytvořenou metodiku není možné použít na krajské, vědecké nebo specializované knihovny. Proto v nadcházejících letech chceme pracovat na jejím rozšíření. Navíc víme, že pro širokou aplikovatelnost metodiky je nezbytné stále aktualizovat vstupní data, což vyžaduje také řadu dalších empirických šetření,“ uzavírá docent Stejskal z Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice.

Článek o metodice týmu docenta Stejskala je k dispozici na http://zpravodaj.upce.cz/veda/2017/fes-efektivnost-knihoven/.

Bližší informace:
doc. Ing. Jan Stejskal, Ph.D.
Ústav ekonomických věd Fakulty ekonomicko-správní UPa
telefon 466 036 067
e-mail jan.stejskal@upce.cz

Ing. Valerie Wágnerová
mluvčí Univerzity Pardubice
telefon 466 036 555, mobil 602 487 730
e-mail promotion@upce.cz