Published: 17.02.2023
Dělníci nedávno položili v univerzitním technologickém areálu v Pardubicích nové koleje. Vlaky tudy jezdit nebudou, ale studenti Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice na nich budou moci získat nové dovednosti.
Příležitostí nasbírat zkušenosti z praxe mají studenti zaměření na dopravu daleko více. V jednu chvíli se učí měřit odchylky kolejí na reálném kolejovém poli a jindy si zkouší stavbu dočasných mostních konstrukcí.
Univerzitní cvičné kolejové pole bude mít využití v rámci praktické výuky zaměřené na diagnostiku a rekonstrukci drážních staveb. Praktická měření studentům umožní speciální kolejový měřicí vozík Krab, jehož pomocí budou moci posoudit kvalitu geometrických parametrů koleje. „Díky našemu kolejovému poli si studenti mohou nacvičit ovládání měřícího vozíku přímo při výuce, takže budou připraveni na měření v praxi na dráze, která bude v provozu. Měřící vozík může ovládat jeden nebo dva studenti, kteří se naučí měřit například převýšení koleje, vlnkovitost a ojetí kolejnic, zborcení koleje a další parametry,“ popisuje Ing. Petr Vnenk z Výukového a výzkumného centra v dopravě.
Ze studentů se v budoucnu stanou experti schopní kontrolovat stav kolejí a podílet se na zajištění bezpečnosti na železnici. Když ale nastane krizová situace v dopravní infrastruktuře, studenti dopravního stavitelství, musí umět reagovat. V tu chvíli je třeba například postavit provizorní mosty. „Současná situace nás vede k přehodnocení výuky v některých oblastech výstavby dopravní infrastruktury. Devastující následky povodní, ale i možnost hrozby teroristických nebo válečných útoků proti železničním a silničním dopravním stavbám je nutné vnímat jako reálné problémy související právě s rychlou a kvalitní obnovou dopravní cesty,“ říká vedoucí Katedry dopravního stavitelství DFJP Ing. Aleš Šmejda, Ph.D.
V krizové situaci je třeba postavit provizorní mosty rychle a efektivně. A právě studenti a studentky Katedry dopravního stavitelství, nasbírali praktické informace a dovednosti díky odbornému kurzu. Díky jeho zaměření dnes umí mosty projektovat, a také pomocí jeřábů jednotlivá mostní pole postavit a zkompletovat. „Především zničené a poškozené mosty je nutné rychle nahradit mostními provizorii. Z hlediska efektivity i řízení výstavby provizorní obnovy je důležité mít k dispozici odborníky, kteří jsou systematicky vzdělávaní v řízení, realizaci a obnově tohoto typu silničních a železničních mostů,“ říká Aleš Šmejda s tím, že studenti dopravního stavitelství budou na tyto situace připraveni.
Tento text najdete v exkluzivním vydání časopisu Univerzity Pardubice MY UPCE, v tištěné i on-line podobě.