Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Corpus-based activities in language learning
Rok: 2005
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: ELT Signposts 2005
Název nakladatele: Masaryk University Brno
Místo vydání: Brno
Strana od-do: 132-137
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Využití korpusů pro studium jazyka Práce s korpusy je sice pro učení se jazyku důležitá, ale nese s sebou i úskalí nepochopení komplexity jazyka. Ačkoli většina korpusů nebyla primárně vytvořena pro účely výuky cizího jazyka, mohou být velice efektivně využívány. Především vedou studenty ke studiu jazyků v kontextu a k autonomnímu učení. I další údaje získané z korpusů (především frekvence lexikálních jednotek a údaje o kolokacích) mohou významně ovlivnit vyučovací proces i tvorbu studijních materiálů. Na tyto nové situace však musejí být učitelé i studenti připraveni, neboť se jedná o nové role. corpora;context;collocations;concordance
eng Corpus-based activities in language learning It is believed that corpus materials are important in language learning as they expose students to such sentences that they wil encounter when using the language in real life situations. However the advantage of authentic materials and studying language in context can be endangered by misinterpretations of findigs, by simplified conclusions, by misunderstanding of language complexity.  Although most corpora have not been primarily created for the purpose of foreign language learning, they can be very beneficial for this process. Working with concordance programmes can lead learners to study language units in context, to be more autonomous and independent during discovery learning. Also the information retrieved from huge general corpora (especially those concerning frequency and typical collocations) may significantly influence the learning process, material design and syllabus design. Learners and teachers, however, have to be ready for new situations, to be trained in new skills (IT skills and interpretative skills) and also to be prepared to cope with issues like plenty of data, unexpected findings, etc. The learning process can be enriched both by authentic material created while exploiting corpora by teachers and by carrying ou guided or independent corpora investigations by learners. Even though managing such a huge amount of data brings some difficulties, it is worth clearing them. corpora;context;collocations;concordance