Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Enhancing Language Learner Autonomy Through ePortfolio Use
Rok: 2016
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the European Conference on e-Learning, ECEL
Název nakladatele: Academic Conferences and Publishing International Limited
Místo vydání: Sonning Common
Strana od-do: 744 - 749
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Podpora autonomie u studentů cizích jazyků prostřednictvím ePortfolia V současnosti je třeba poskytovat studentům v souladu s tzv. dovednostmi 21. století příležitosti osvojit si takové dovednosti, aby se stali úspěšnými, autonomními a reflektujícími odborníky. Zařazení ePortfolia do učebního procesu může v nastíněném procesu značně pomoci. Cílem autorčina výzkumu je prověřit potenciál využití ePortfolia v jazykovém výuce v terciárním vzdělávání. Příspěvek popisuje průběh a výsledky pilotní studie navržené výuky s podporou ePortfolia v kurzech odborné angličtiny na Univerzitě Pardubice, ČR. Studie, která měla za cíl poskytnout studentům jazyka prostor pro sebereflexi a sebehodnocení se zúčastnilo 40 studentů předmětů Angličtina pro ekonomy a Angličtina pro chemii. Výuka byla realizována formou blended výuky a řízené autonomie. Účastníci studie prošli řadou hodnotících fází: úvodním rozřazovacím testem, následně sebehodnocením vlastních jazykových dovedností a dále pak standardizovaným jazykovým testem. Výsledky testů byly analyzovány s důrazem na silné a slabé stránky studentů. Každá z fází byla zakončena stanovením konkrétních a dosažitelných učebních cílů. Hlavní funkce ePortfolia jsou taktéž přítomny v jednotlivých fázích: hodnotící, růstová a důkazní část. ePortfolio zde prezentuje jak roli osobního učebního prostředí, tak prostoru pro sběr artefaktů, které slouží jako důkazy naplnění dílčích cílů. Navržený výukový model s využitím ePortfolia k podpoře reflexe a autonomie studentů může být upraven a využit i v jiných oblastech než je jazyková výuka s cílem rozvíjet zkušenostní učení, výstupy učení a celý učební proces studenta.
eng Enhancing Language Learner Autonomy Through ePortfolio Use Nowadays, in compliance with the so-called 21st century skills, it is desired to provide our students with skills needed to become successful, autonomous, and reflective practitioners. Implementation of ePortfolio in the learning process seems to be a feasible solution to the above mentioned challenge. The aim of the author’s research is to examine the potential of ePortfolio use in language learning at tertiary level. The paper describes a pilot study of a course design enhanced by ePortfolio application and piloted in university students of English for Specific Purposes and the University of Pardubice, Czech Republic. 40 students of English for Economics and English for Chemistry are involved in the initial phase of the study with the aim to provide language learners with space for self-analysis and self-reflection followed by blended form of guided autonomous learning and subject learning. The study participants undergo several stages of language level assessment. Firstly, it is an initial ePlacement test; consequently, students go through self-assessment of their skills followed by standardized language testing. The results of tests are shared and discussed with the students with the focus on strong and weak skills. Each phase is concluded by setting learning objectives based on obtained test results and self-assessment forms. The process aims at formulation of partial, concrete, and achievable learning objectives. The main functions of portfolio are all present in the study phases: evaluation, growth, and showcasing functions. The ePortfolio represents both the role a personal learning space and simultaneously of a space designed for collecting artefacts which provide evidence of met objectives. The suggested teaching and learning model using ePortfolio to enhance reflection and autonomy in learners can be adjusted and applied in teaching and learning subjects of various fields thus increasing the learning experience and outcomes in the learning process. ePortfolio; self-reflection; autonomy; language learning; pilot study