Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Striving for Higher University World Rankings: The Role of the Language Centre
Autoři: Koblížková Andrea | Leaming David Elvis
Rok: 2016
Druh publikace: článek v odborném periodiku
Název zdroje: Linguistics and Literature Studies
Strana od-do: 392-401
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Role jazykových center a žebříčky hodnocení univerzit Akademický svět se již dlouho zabývá otázkami zásadních kompetencí vysokoškolských absolventů a faktory, které vedou k lepšímu hodnocení univerzit ve světově uznávaných žebříčcích jako jsou THE World University Ranking, Academic Ranking of World Universities. Do současné doby v tomto snažení nebyla věnována pozornost roli jazykových center. Článek se zabývá rolí jazykových center nejen jako pracovišť, která zajišťují jazykové vzdělávání studentů, ale také pracovišť, jež mohou přispět k lepšímu umístění univerzit ve zmíněných žebříčcích. Z tohoto pohledu je zvláště důležité ustavení smysluplné jazykové politiky instituce. Pokud existuje soulad mezi prioritami terciárního vzdělávání a kategoriemi hodnocenými ve světově uznávaných žebříčcích univerzitních institucí, pak jazyková centra mohou úspěšně přispět zejména v oblastech komunikační kultury, rozvoje podmínek pro internacionalizaci a připravenosti instituce efektivně komunikovat vědecké výsledky. Článek popisuje příklad Univerzity Pardubice z hlediska praktických kroků středně velké instituce a ilustruje emancipační proces jazykového pracoviště v rámci univerzity. Pozornost je věnována problematice v evropském kontextu a nabízí tak závěry, které sahají za hranice jedné vysokoškolské instituce.
eng Striving for Higher University World Rankings: The Role of the Language Centre There has been a long discussion in academia about crucial competencies of university graduates and factors which particular universities manage to perform better in the prestigious Times Higher Education World University Rankings (THE World University Ranking) or Academic Ranking of World Universities (ARWU, also called Shanghai Ranking) than the others. The role of university language centres (LC) has not been explored in this context, till now. This paper deals with a role of LCs as homes not only to language instruction but also as workplaces through which universities may become more successful institutions in terms of the rankings. A meaningful language policy (LP) is thus closely related to the future development of LCs beyond their current perceived role of a university language centre. This paper gives examples of language policy implementation steps while building on marketing principles for addressing target audience needs and communication. Drawing on the higher education institutions (HEI) priorities in terms of university rankings, the LCs´ natural role is to foster university communication culture, conditions for successful internalization and readiness to effectively communicate research results. The process of language policy implementation at the Language Centre of the University of Pardubice may provide an insight into the practice of a middle-size institution and illustrate the workplace emancipation process within an HE institution. Attention will be paid to general EU context as well as to tangible experience, implications of which may go beyond the limited space of one institution. language policy; language center; university ranking