Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Through assessment and ePortfolio towards self-directed learning
Rok: 2017
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the 16th European Conference on e-Learning. ECEL 2017
Název nakladatele: Academic Conferences and Publishing International
Místo vydání: Reading
Strana od-do: 439-445
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Cesta k autonomnímu učení prostřednictvím portfolia a hodnocení Hodnocení vždy hrálo klíčovou roli ve vzdělávání. Ve světě poháněném externím hodnocením nelze předpokládát, že všichni dospělí studenti budou plně schopni autonomního učení. Navíc každý syudent disponuje určitými schopnostmi a má individulní preference. Obecně může rozlišit dva přístupy k hodnocení. Hodnocení učení neboli sumativní hodnocení a hodnocení pro učení, jinak nazvané formativním hodnocením. Přestože jsou tato hodnocení často stavěna proti sobě, lze je využít i komplementárně. Vedle standardisovaného hodnocení se můžeme stále častěji setkat s konceptem alternativního nebo autentického hodnocení. ePortfolia a jejich hodnocení jsou typicky charakterizována jako autentická hodnocení. Mnoho univerzit v současnosti poskytuje návody k zvýšení autentičnosti svého hodnocení. V tomto článku bude představen teoretický přehled metod hodnocení v kontextu nejnovějších přístupů k hodnocení. Teoretický přehled bude doplněn a podpořen o analýzu jednotlivých fází výukového cyklu aplikovaného a zkoumaného v rámci jazykové výuky na Univerzitě Pardubice, ČR. Cílem kurzu je podpora autonomie studentů cizího jazyka prostřednictvím kombinace fází hodnocení, sebehodnocení, stanovování cílů, tvorby důkazového portfolia a závěrečného hodnocení pro učení. Dalším cílem je aktivizace studentů a zvyšování jejich odpovědnosti za vlastní učení.
eng Through assessment and ePortfolio towards self-directed learning Assessment has always played a key role in education. In the world driven by external assessment it cannot be assumed that all adult learners have a full capacity for self-directed or autonomous learning. Moreover, every learner possesses different capabilities and exhibits distinctive preferences. Generally, we can distinguish two main approaches to assessment. These are assessment of learning also called summative assessment and assessment for learning, in other words formative assessment. Although they are very often contrasted they can be applied in a complementary manner. Along with the term standardized assessment we can increasingly encounter a concept of alternative or authentic assessment. ePortfolios and their assessment are often classified as authentic. Numerous universities have been recently introducing guidelines on how to make their assessment more authentic. In this article a theoretical research of the above mentioned ways of assessment placed in the context of recent approaches to assessment is presented. The review is furthermore supported by an analysis of single phases of a learning cycle which is a subject of a case study of a language course given at all three levels of tertiary education at the University of Pardubice, Czech Republic. The course is aimed at facilitation of autonomous language learning by means of combining consecutive stages of assessment, self-assessment, goal-setting, evidence-based learning ePortfolio, and finally by assessment for learning. The aim of the course is to guide students towards becoming more autonomous and active learners in order to increase their ownership of learning and self-direction skill which can be further adopted and applied in their future learning. assessment; self-assessment; self-directed learning; autonomous learning; ePortfolio; language learning