Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Formal, Informal and Non-Formal Language Learning Contexts for the University Students
Autoři: Brebera Pavel
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Proceedings of the 17th European Conference on e-Learning. ECEL 2018
Název nakladatele: Academic Conferences and Publishing International
Místo vydání: Reading
Strana od-do: 54-59
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Formální, informální a neformální učební kontexty cizího jazyka u univerzitních studentů V příspěvku jsou z hlediska tzv. blended learningu prezentovány některé specifické aspekty učení se cizího jazyka v univerzitním prostředí ve formálních, informálních a neformálních kontextech. Vzhledem k uvedeným konceptům je hlavním teoretickým východiskem andragogická teorie, tj. teorie vzdělávání dospělých, která toto téma pojímá komplexně v rámci konceptu celoživotního učení. V návaznosti na autorovy předchozí pokusy analyzovat možné způsoby aplikace některých témat z oblasti firemního vzdělávání na pole cizojazyčné výuky je tento příspěvek rovněž založen na konceptu tzv. microlearningu, který představuje jeden z globálních edukačních trendů. Empirická data byla v tomto případě nashromážděna od studentů magisterských programů, studujících na konkrétní technicky zaměřené fakultě v českém vzdělávacím kontextu. Záměrem komparativní analýzy je sledovat pomyslnou hranici mezi studiem a nástupem do praxe, tj. jak uživatele získaných jazykových dovedností před nástupem na trh práce, tak ty, kteří již na trhu práce působí, proto zkoumaná skupina zahrnuje studenty prezenčních i kombinovaných programů. Empirické šetření je zaměřeno na studentské subjektivní percepce tří alternativ pro splnění seminárního zadání v rámci předmětu anglický jazyk. Volba každé z uvedených tří alternativ vždy reprezentuje primární kontext, ze kterého studenti měli studenti čerpat při plnění požadavků příslušného seminárního zadání, tj. oblast formálního učení je zde představována realizací profesně zaměřené prezentace studentovy bakalářské práce v anglickém jazyce, způsoby využití potenciálu informálního učení jsou sledovány prostřednictvím profesně relevantního používání anglického jazyka v rámci sociální sítě Instagram a neformální kontexty jsou představeny na příkladu strukturovaného procesu tvorby anglicky formulovaného profesního profilu pro platformu LinkedIn.
eng Formal, Informal and Non-Formal Language Learning Contexts for the University Students The paper applies the perspective of blended approaches in order to present some specific aspects of foreign language learning in formal, informal and non-formal learning contexts in the university setting. Due to the aforementioned key concepts, the main theoretical standpoint is provided by means of andragogy, i.e. the theory of adult education, which addresses this particular theme in its complexity within the conceptual framework of lifelong learning. In line with the author´s previous attempts to analyse the topics applied to the field of foreign language education primarily from the area of corporate learning and development, the paper also draws on the concept of “microlearning” which represents one of the current global learning trends. The empirical evidence is provided via the data collected within the group of students of Master degree programmes, studying the English language courses at the particular technical faculty in the Czech educational context. The comparative analysis intends to illustrate a potential “dividing line” between the pre-service vs. in-service use of the acquired language skills with regard to entering the labour market and thus, the researched group comprises both the full-time and part-time university students. The empirical investigation is centred on the students´ subjective perceptions of the three options of completing their seminar papers within their English language courses. The choice of each of these options deliberately represents the particular primary learning context the students are expected to use as a source for fulfilling the required criteria of the selected seminar paper, i.e. the area of formal learning is represented by a professionally-related English presentation of the previously completed Bachelor thesis, the potential of informal learning is exploited by means of the students´ participation in the professionally-oriented use of English language within the social network Instagram, and the non-formal learni English language learning; blended learning; microlearning; informal learning; non-formal learning