Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Individualized and Autonomous Learning and Assessment with ePortfolio Use
Rok: 2018
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: EDULEARN18 Proceedings
Název nakladatele: International Association of Technology, Education and Development (IATED)
Místo vydání: Madrid
Strana od-do: 3026-3032
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Individualizované a autonomní učení a hodnocení s využitím ePortfolia V současnosti se stále častěji setkáváme s potřebou změny paradigmatu ve vzdělávání, slyšíme volání po posílení role studenta a potřebu přiblížit vzdělávání 21. Století. V literatuře se setkáváme s tvrzením, že blended učení již nelze považovat za výjimku, ale za normu. Dalším častým paradigmatem v době mobilního učení je koncept formálního, neformálního a informálního učení a trendy směřující k tzv. kurátorství obsahu a vytváření osobního učebního učení, PLE. Autonomní učení může poskytnout odpovědi na mnoho výše zmíněných potřeb. V rámci příspěvku bude představen učební model, který byl navržen a opilotován v rámci výzkumu a lze jej využít napříč obory. Tento učební model spočívá v podpoře a rozvíjení autonomního učení a má podobu učebního cyklu stávajícího z několika fází. Průběh cyklu je evidován a vyhodnocován formou dokladového portfolia. Jako výzkumná metoda byl zvolen konstrukční výzkum, pilotáž proběhla za účasti třech vyučujících odborného jazyka a 48 studentů na všech třech stupních terciárního vzdělávání – na bakalářské, magisterské a doktorské úrovní. ePortfolio bylo implementováno s důrazem na sebehodnocení a podporu rozvoje autonomního učení u studentů. Pilotní studie proběhla v období jednoho semestru od konce února to konce července 2016 zahrnující jak výukové, tak zkouškové období na Univerzitě Pardubice. Studie byla poté třikrát zopakována a učební model byl upraven po každé hodnotící fázi. Byl také proveden doplňkový zpětnovazební průzkum u studentů a to po každé provedené studii za účelem odhalení silných a slabých stránek modelu a identifikace nejobtížnějších a nejprospěšnějších fází cyklu. Na základě debriefing setkání, kterého se zúčastnili participující vyučující, a na základě sebraných dat byla v rámci konstrukčního výzkumu provedena rozšíření navrženého učebního cyklu. Zároveň probíhala analýza výstupů autonomního učení formou ePortfolia a sbírky dokladů o učení a procesech. Studie je doplněna o SWOT analýzu představující omezení, výzvy a
eng Individualized and Autonomous Learning and Assessment with ePortfolio Use Nowadays we frequently encounter a need for a paradigm shift in education, a call for student empowerment and necessity to pursue 21st century learning with all it encompasses. We can also read in the literature that blended learning becomes the norm not the exception. Another frequent paradigm in the age of mobile learning, in other words learning on the go, is the concept of formal informal and non-formal learning and the trend towards curating content and creating our own personal learning environments also known as PLEs. Autonomous or self-directed learning enhancement seems to offer one of the possible answers to a majority of the above mentioned needs. A designed and piloted learning and teaching model using ePortfolio in language learning with the pedagogical principles applicable across fields will be presented. The learning model is based on self-directed learning and consists of several learning phases accompanied with suitable assessment formats providing an outcome in a form of evidence based portfolio. Research methodology applied on the teaching model creation was design based research during which several steps were taken after the course was piloted. There were 3 language teachers and 48 students of all three levels of the university study – bachelor, master, and doctoral study programmes, participating in the first pilot study of the ePortfolio implementation with accent on self-assessment and learner autonomy enhancement. The pilot study was designed for a period of one term and its first run was in progress from the end of February to the end of June 2016 covering 5 months including the teaching and examination period at the University of Pardubice. The pilot study was then repeated three times and the learning model was adjusted after each stage evaluation. Complementary student survey was conducted after every term in order to analyse strong and weak points of the model and identify the most difficult and beneficial phases resulting in goal-sett eportfolio; language learning; evidence; goal-setting; non-formal learning; autonomous learning; blended learning.