Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Czech Curricular Reform in the Rear-View Mirror: The Case of Foreign Language Learning
Autoři: Brebera Pavel
Rok: 2020
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Education and New Developments 2020
Název nakladatele: InScience Press
Místo vydání: Lisabon
Strana od-do: 48-52
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Kurikulární reforma v České republice ve zpětném zrcátku: na příkladu oboru cizí jazyk Cílem příspěvku je nabídnout vhled do problematiky dlouhodobých efektů kurikulární reformy, která byla na úrovni základních a škol realizována ve druhé polovině minulého desetiletí. Autor článku se pro tyto účely pokouší skloubit dvě relevantní perspektivy. První z nich je reprezentována sumarizací výsledků jeho vlastního longitudinálního šetření, které bylo realizováno v letech 2004-7 se zaměřením na profesní kompetence učitelů anglického jazyka. Druhá ze zmíněných perspektiv nabízí komplementární pohled na problematiku učení se cizímu jazyku ze strany současných univerzitních studentů, tj. přímých adresátů dříve realizované kurikulární reformy.
eng Czech Curricular Reform in the Rear-View Mirror: The Case of Foreign Language Learning The aim of the paper is to present some insights into the long-term effects of the Czech curricular reform, which was carried out at primary and lower-secondary level of educational system in the second half of the previous decade. The author combines two relevant perspectives. The first viewpoint is represented by referring to the outcomes of the author´s own longitudinal empirical research, which was carried out within the years 2004-2007. The aforementioned study was focused on analysing the particular dimension of English language teachers´ professional competence in relation to the proclaimed goals of the upcoming curricular reform. The second perspective intends to provide a valuable complementary picture as it is based on the analysis of “language learning stories”, expressed by the current university students, i.e. the addressees of the previous curricular reform. This small-scale empirical investigation was carried out via a content analysis of the students´ reflections on their prior learning experience. The arising categories of qualitative data are interpreted with regard to the main principles of the curricular reform, and discussed in terms of some potential ways of dealing with the issues of the university students´ previous language learning experience. English language learning; university students; teacher professional competence; curricular reform