Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Digital Portfolio, Its History and Use Not Only in Language Learning: Literature Review
Autoři: Pospíšilová Linda | Vrbík Václav
Rok: 2021
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: DisCo 2021: Active Learning in Digital Era
Název nakladatele: Centre for Higher Education Studies
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 298-308
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze DIGITÁLNÍ PORTFOLIO, PŘEHLED JEHO HISTORIE A VYUŽITÍ NEJEN V JAZYKOVÉM VZDĚLÁVÁNÍ: LITERÁRNÍ REŠERŠE Co si můžeme představit pod pojmy portfolio, digitální portfolio nebo ePortfolio? Butler (2006) definuje portfolio jako "sbírku důkazů, které jsou shromážděny dohromady, aby ukázaly cestu člověka k učení v průběhu času a prokázaly jeho schopnosti". Portfolio jako nástroj učení a sebe prezentace není ve vzdělávání novinkou. Iniciativy na zavedení jazykových portfolií v Evropě sahají až do 70. let 20. století. Nicméně digitální portfolia jako nástroje učení se vyvinula později a lze je vysledovat až na počátku 21. století. Od té doby urazila portfolia dlouhou cestu, stále se používají a nyní dokonce přispívají k rozvoji nových pedagogických přístupů. Můžeme pozorovat, že dosahují bodu zralosti, a podle publikace High-Impact ePortfolio Practice je ePortfolio již považováno za katalyzátor učení v terciárním vzdělávání 21. století. Tento přehled literatury se pokouší poskytnout čtenářům a managementu fakult přehled o vývoji portfolií a digitálních portfolií v čase. Autoři se na portfolio podívali z pohledu jeho vývoje. Následně je uplatněn pohled na výběr vhodného nástroje pro efektivní implementaci portfolia, který poskytuje přehled dostupných nástrojů, způsob jejich hodnocení a výběru. V závěru se věnujeme aplikovaným pedagogickým přístupům s důrazem na autonomní učení a autonomní výuku jazyků. Zvláštní kapitola bude věnována příkladům dobré praxe v oblasti využití ePortfolií a roli ePortfolií v pandemické době. Literární rešerše; ePortfolio; vysokoškolské vzdělávání; ePortfolio nástroj Mahara; výuka jazyků; pandemie
eng Digital Portfolio, Its History and Use Not Only in Language Learning: Literature Review What can we imagine under the terms portfolio, digital portfolio, or ePortfolio? Butler (2006) defines a portfolio as ‘a collection of evidence that is gathered together to show a person’s learning journey over time and to demonstrate their abilities’. Portfolios as tools of learning and showcasing are not new to education. The initiatives to introduce language portfolios in Europe date back to the 1970s. Nevertheless, digital portfolios as learning tools were developed later and can be traced back to the beginning of the 21st century. Since then, portfolios have come a long way. They have still been in use, and now they even contribute to developing new pedagogical approaches. We can see them reach a point of maturity, and according to the High-Impact ePortfolio Practice publication, ePortfolio is already considered to be a learning catalyst in the tertiary education of the 21st century. This literature review attempts to provide readers and faculty decision-makers with an overview of portfolio and ePortfolio development in time. The authors have looked at the portfolio from the perspective of its development. Consequently, a view of a suitable tool selection for efficient portfolio implementation is applied, providing an overview of available tools, how they are assessed and selected. Finally, we address applied pedagogical approaches with an emphasis on autonomous learning and autonomous language learning. A particular chapter will be dedicated to the best practice and ePortfolio use during the coronavirus pandemic. Literature review; ePortfolio; tertiary education; ePortfolio tool; Mahara; language learning; pandemic