Published: 29.03.2017
S účinností od 31. března 1994 se název tehdejší pardubické vysoké školy - „Vysoká škola chemicko-technologická v Pardubicích“ změnil na „Univerzitu Pardubice“.
Vysoká škola chemická v Pardubicích vznikla Vládním nařízením č. 81 z 27. června 1950. Výuka byla zahájena 15. října 1950 v adaptovaných prostorách pekařské a cukrářské průmyslovky a svá studia chemie zahájilo prvních 120 studentů. V následujícím akademickém roce byla pro potřeby vysoké školy upravena budova bývalé státní průmyslové školy na náměstí Čs. legií, která prošla v posledních letech zásadní rekonstrukcí a nyní slouží jako moderní univerzitní centrum všem fakultám Univerzity Pardubice, modernímu Centru materiálů a nanotechnologií.
V listopadu 1953 se status školy změnil a nařízením vlády vznikla „Vysoká škola chemicko-technologická v Pardubicích“ známá 40 let pod zkratkou VŠChT, v jejímž čele stál rektor.
Vysoká škola vznikla v padesátých letech s cílem vychovávat odborníky v oblasti technické chemie pro potřeby rychle se rozvíjejícího chemického průmyslu východních Čech. Po roce 1990 se struktura školy zásadně změnila. Z jednofakultní školy chemického zaměření se vznikem nových fakult stala instituce poskytující vysokoškolské vzdělání univerzitního typu. Dne 16. února 1994 byl schválen zákon č. 46/94 Sb., který změnil s účinností od 31. března 1994 název vysoké školy na „Univerzita Pardubice“.
Univerzita Pardubice je dnes jednou z 26 veřejných vysokých škol v České republice, které jsou založeny zákonem. Patří v rámci republiky do skupiny středně velkých veřejných vysokých škol. Je jedinou univerzitou v Pardubickém kraji a nabízí více než 60 studijních programů se 140 obory v bakalářském, navazujícím magisterském nebo doktorském studiu. Zaměstnává 1,5 tisíce pracovníků a patří mezi první desítku nejvýznamnější zaměstnavatelů v kraji.
Za posledních 25 let prošla vysoká škola nebývalým rozvojem studijních programů a pěstovaných věd, rozrostla se na sedm fakult. V současnosti na ní studuje přes 8 tisíc vysokoškoláků. Zaznamenala též významné rozšíření v oblasti vědecké, výzkumné a vývojové činnosti, jíž si získala respekt u domácí i mezinárodní vědecké obce. Upevnila tak své postavení v systému celého terciárního vzdělávání České republiky, kde patří – co do svého vědeckého výkonu – spolu s desítkou dalších vysokých škol k těm nejvýkonnějš...